Het bos

fond-stucco (copy1)
fond-stucco (copy2)
curve-stucco (copy1)

Zo beleef je het bos tot in je vezels:
bomen wijzen je de weg naar binnen.

De geluiden van vogels, het zachte mos onder je voeten, het zonlicht dat tussen bladeren door flonkert, de frisse schone lucht – diep vanbinnen weet iedereen eigenlijk wel hoe goed het een mens doet om in het bos te zijn.

Stress en zorgen verdwijnen naar de achtergrond, je ontspant, kunt ineens helder denken, komt in een betere stemming... en naderhand merk je dat je nieuwe energie hebt opgedaan. De middeleeuwse Japanse dichter Zeami Motokiyo beschreef dit natuurgevoel als ‘de weldaad die je ervaart wanneer je vrij aan het dwalen bent in een enorm bos, zonder ermee bezig te zijn dat je nog naar huis moet’.

Japanners noemen dat fenomeen shinrin yoku, ‘bosbaden’. Niet alleen lopen, maar je onderdompelen in het bos – op blote voeten lopen, op het mos gaan liggen. Vóelen. 

Twee uur bosbaden per maand helpt al om stressverschijnselen tegen te gaan, blijkt uit onderzoeken. Wie regelmatig in het bos is, heeft doorgaans een lagere bloeddruk, grotere longcapaciteit, elastischer bloedvaten en een beter concentratievermogen.

Voor die gezonde effecten hoef je niet helemaal naar Japan, je kunt ze ook dichterbij ervaren. Oostenrijk is een van de bosrijkste landen van Europa, met wel 5,5 miljoen voetbalvelden aan bos. Onder de 3,4 miljard bomen kun je 65 boomsoorten vinden. Dus dompel je onder in het Oostenrijkse bos en laat al je zintuigen strelen.

kader-curve-groen
bosbadfoto-1

Zien





Onderzoek toont aan dat we rustig worden van ‘fractalen’: patronen die we in de natuur zien. Geef je ogen dus de kost: bekijk de takken boven je, de nerven van een blad, de schubben op een stam, de rimpelingen in een beekje... Al snel zie je overal patronen en raak je onder de indruk van de schoonheid van het bos.

Patronen in de natuur
maken ons rustig

kader-bruin
bosbadfoto-2

Horen





Plaats je handen als kommetjes achter je oren en merk op hoeveel verschil dat maakt. Ook kun je jezelf trainen om natuurgeluiden te horen. De reflex die je nu hebt bij het geluid van een whatsappje kun je ook ‘instellen’ op een specht of een koekoek.

Vandaag al een
koekoek gehoord?

kader-curve-groen (copy)
bosbadfoto-2 (copy)

Proeven



De receptoren in neus, mond en darmen worden dagelijks ‘vervuild’ door kunstmatige toevoegingen: geur- en smaakstoffen, vet, suiker. Maar we zijn nog altijd afgestemd op het eco-systeem ‘bos’. Bijt eens in een sparrentak (ja, echt) en proef de smaak van de naalden: die zal je verrassen. Of adem gewoon diep in en geniet van de frisse lucht – zelfs boslucht heeft zijn eigen smaak.

Een hapje sparrentak zal je verrassen

kader-bruin (copy)
bosbadfoto-2 (copy1)

Ruiken







Bomen, en vooral naaldbomen, verspreiden geuren om met elkaar te communiceren. Onderzoek toont aan dat die stoffen, phytonciden, ons immuunsysteem een enorme oppepper geven; stresshormonen kelderen, de slaap verbetert, positieve emoties nemen toe en het zenuwstelsel raakt meer in balans. Ook zo’n ontspannend effect heeft de geur van de aarde, of beter gezegd een microbe die in de bodem huist en die we inademen als we in de natuur zijn.

Bosgeuren geven
je immuunsysteem
een oppepper

kader-curve-groen (copy1)
bosbadfoto-2 (copy2)

Voelen








Pak een tak, een dennenappel, een veertje en voel. Registreer hoe koud, warm, nat, droog, hard of zacht het is. Vieze vingers? Veeg ze schoon aan een moskussentje. Loop ook eens met blote voeten over het zachte mos. Mos is sowieso een perfect kleedje om even op tot rust te komen.


Mos is het
zachtste dekentje
om op uit te rusten

kader-curve-groen (copy2)
kader-curve-groen (copy3)
curve footer INV (copy3)
oew_met_tagline-nw.svg (copy3)
1 3 4 5 6 7 8 9 9 (copy)
pijl_links-80x80-tin... (copy1)
pijl_rechts-80x80-tin... (copy)

 Zien

 Horen

 Proeven

 Ruiken

Voelen

Het bos

 Zien

 Horen

 Proeven

 Ruiken

Voelen

fond-stucco-tiny.jpg (copy2)
fond-stucco-tiny.jpg (copy1)
curve-stucco-tiny.png (copy1)

Zo beleef je het bos tot in je vezels: bomen wijzen je de weg naar binnen.

De geluiden van vogels, het zachte mos onder je voeten, het zonlicht dat tussen bladeren door flonkert, de frisse schone lucht – diep vanbinnen weet iedereen eigenlijk wel hoe goed het een mens doet om in het bos te zijn.

Stress en zorgen verdwijnen naar de achtergrond, je ontspant, kunt ineens helder denken, komt in een betere stemming... en naderhand merk je dat je nieuwe energie hebt opgedaan. De middeleeuwse Japanse dichter Zeami Motokiyo beschreef dit natuurgevoel als ‘de weldaad die je ervaart wanneer je vrij aan het dwalen bent in een enorm bos, zonder ermee bezig te zijn dat je nog naar huis moet’.

Japanners noemen dat fenomeen shinrin yoku, ‘bosbaden’. Niet alleen lopen, maar je onderdompelen in het bos – op blote voeten lopen, op het mos gaan liggen. Vóelen. 

Twee uur bosbaden per maand helpt al om stressverschijnselen tegen te gaan, blijkt uit onderzoeken. Wie regelmatig in het bos is, heeft doorgaans een lagere bloeddruk, grotere longcapaciteit, elastischer bloedvaten en een beter concentratievermogen.

Voor die gezonde effecten hoef je niet helemaal naar Japan, je kunt ze ook dichterbij ervaren. Oostenrijk is een van de bosrijkste landen van Europa, met wel 5,5 miljoen voetbalvelden aan bos. Onder de 3,4 miljard bomen kun je 65 boomsoorten vinden. Dus dompel je onder in het Oostenrijkse bos en laat al je zintuigen strelen.

kader-curve-groen
bosbadfoto-1

Zien





Onderzoek toont aan dat we rustig worden van ‘fractalen’: patronen die we in de natuur zien. Geef je ogen dus de kost: bekijk de takken boven je, de nerven van een blad, de schubben op een stam, de rimpelingen in een beekje... Al snel zie je overal patronen en raak je onder de indruk van de schoonheid van het bos.


Patronen in de natuur
maken ons rustig

kader-bruin
bosbadfoto-2

Horen





Plaats je handen als kommetjes achter je oren en merk op hoeveel verschil dat maakt. Ook kun je jezelf trainen om natuurgeluiden te horen. De reflex die je nu hebt bij het geluid van een whatsappje kun je ook ‘instellen’ op een specht of een koekoek.


Vandaag al een
koekoek gehoord?

kader-curve-groen (copy)
bosbadfoto-2 (copy)

Proeven


Een hapje sparrentak zal je verrassen



De receptoren in neus, mond en darmen worden dagelijks ‘vervuild’ door kunstmatige toevoegingen: geur- en smaakstoffen, vet, suiker. Maar we zijn nog altijd afgestemd op het eco-systeem ‘bos’. Bijt eens in een sparrentak (ja, echt) en proef de smaak van de naalden: die zal je verrassen. Of adem gewoon diep in en geniet van de frisse lucht – zelfs boslucht heeft zijn eigen smaak.

kader-bruin (copy)
bosbadfoto-2 (copy1)

Ruiken


Bosgeuren geven
je immuunsysteem
een oppepper







Bomen, en vooral naaldbomen, verspreiden geuren om met elkaar te communiceren. Onderzoek toont aan dat die stoffen, phytonciden, ons immuunsysteem een enorme oppepper geven; stresshormonen kelderen, de slaap verbetert, positieve emoties nemen toe en het zenuwstelsel raakt meer in balans. Ook zo’n ontspannend effect heeft de geur van de aarde, of beter gezegd een microbe die in de bodem huist en die we inademen als we in de natuur zijn.

kader-curve-groen (copy1)

Voelen

bosbadfoto-2 (copy2)


Mos is het
zachtste dekentje
om op uit te rusten

kader-curve-groen (copy3)








Pak een tak, een dennenappel, een veertje en voel. Registreer hoe koud, warm, nat, droog, hard of zacht het is. Vieze vingers? Veeg ze schoon aan een moskussentje. Loop ook eens met blote voeten over het zachte mos. Mos is sowieso een perfect kleedje om even op tot rust te komen.

Footercurve (copy)
disclaimer-3.png (copy)